Friday 22 March 2013

:: You'll be in my heart ::


Inilah maahad-ku. Sekarang Aku menuntut di sini. Bersama sahabat2 ku yang 7. ^^






       Well, first of all Maahad Tahfiz Al-Aqsa ini dibina dalam keadaan umat Islam.. Amat memerlukan sentuhan dan tarbiyah Al-Quran.  Kami yang 8 ini sama-sama berpakat untuk menyertai Program Hafazan Al-Quran.. Atau lebih senang dikenali sebagai Pro-HAQ. 


Wahhh ! 
Alhamdulillah..


Banyak yang kami semua pelajari di MTA nih. First and foremost mestilah kami menghafaz Al-Quran. Tujuan utama kami~ Kami didedahkan dengan method hafazan yang unik and very very very proactive (I can say). Caranya bagaimana?? begini...



Ya.. We're using numbers! A lot of NUMBERS! Fantastic! Tak tak.. Its bombastic! hee~ Dengan bermethodkan ini (pergh, rojak sungguh tuh~) kami boleh menghafaz ayat2 dengan mudah. No no.. What I mean is TERAMAT MUDAH!

Sebab apa? Sebab kami boleh ingat nombornya sekali. Ia terletak di mana 
>>> (helaian kanan atau kiri). (baris berapa). (atas atau bawah).<<<<



________________________________________


Hmm... Perasaan?? Bestlah! Sangat2 best! Bersyukur sebab Allah pilih kami untuk menjadi antara hamba2Nya yang memelihara kalam suciNya. Rasa sangat beruntung. Sungguh! 

Tapi, kami ini manusia. Dan manusia ini takkan lepas drpd bisikan dan hasutan IBLIS. hehheh Well, nak senangkan cerita... Memanglah, tak nafi kadang2 Aku agak terasa bosan. Uppss.. Haha. Mana taknya.  Hmm.

Cuba anda bayangkan.

Cuba anda bayangkan.

Cuba anda bayangkan!!

hehhheh

Cuba anda bayangkan, satu hari.. bukan2, SEPANJANG HARI anda cuma duduk, menghafaz. Memang bosanBOSAN! Lagi2 jika anda bukan jenis yang kuat menghafaz. Baca ayatnya pun dah terangkak-rangkak. (Bukan kami, hamba Allah yang lain)hihi..

Nak hafaz satu ayat??!!

Nak hafaz satu surah??!!

Nak hafaz satu juzuk??!!

It takes times surely my friends.. It takes times.


BUT... Can you figure out what will boost you up?! Can you?? Haha.. Can.. Surely can.. Bila saja nak start hafaz ayat baru, kita akan semangat. Sampai di tengah, akan makin laju! Di akhirnya, kita PECUT! Then, what you get?? Haa.. Less than 10 min, you'll get 1 ayat..

Haa, meh meh kita bukan kajian sikit.. Ngehngeh.

Andaikan 1 surah 24 ayat yang sederhana panjang, sederhana susah, sederhana belit. kita kira tadi, at least 10 minit dpt 1 ayat. Kelas selama 11 jam (seriusly). 10 min 1 ayat.. 1 jam 6 ayat...  11 jam???  66 ayat. Ehh?? 66 ayat?? Dah lebih tuh. Haa, maksudnya dalam satu hari kita boleh dapat 2 surah setengah.

Hebat tak?? HEBAT!!

Seronok tak?? gila SERONOK lahh~ Dapat hafaz Al-Quran.. Dapat pahala lagi.. Dapat keTENANGan yang sangat2 sangat2 sangat2 sukar utnuk digambarkan melalui kata2. Nak tahu rasanya bagaimana, trylah sendiri! ^^ Tak rugi. Malah, kita akan lebih lebih lebih lebih lebih LEBIH LEBIH LEBIH LEBIH LEBIH untung!!

_______________________________

Uhh?? Ohh.. o.0 .. ok. hmm..  Well, I admit maybe MTA punya method ini sedikit lambat.  Maahad tahfiz lain boleh dapat 2 or 3 juzuk sehari.. Kita MTA 2 or 3 surah je..?? "hmm, hampeh! Baik masuk DQ!" kata orang. But if you guys realize, keluaran2 DQ bagai nih bukan semua Al-Hafiz.. Al-HABIS jaa~

Kami MTA insyaAllah..  Walaupun belum lagi menjadi Al-Hafiz,  sekurang2nya tidaklah menanggung beban dosa kerana menjadi Al-Habis!

Kerana ini.. >>>


As Suyuthi berbicara tentang hukum melupakan Al Quran, ia berkata: melupakan hafazan Al Quran adalah dosa besar, seperti dikatakan oleh An Nawawi dalam kitab “Ar Raudhah” dan ulama lainnya. 

Dengan dalil hadis Abi Daud:“Dosa-dosa umatku diperlihatkan kepadaku, dan aku tidak dapati dosa yang lebih besar dari dosa seseorang yang diberi nikmat hafaz Al Quran atau suatu ayat, kemudian ia melupakannya.”


<<<< Itu yang kami takuti sangat2..

Biarlah sedikit, asalkan kami punya bekalan menempuh dunia IPT nanti.. Biarlah sedikit, asal kami punya Al-Quran yang akan menjadi our favorite song.. Biarlah sedikit, asal bibir2 ini sentiasa basah dengan kalimah2-Nya.. Biarlah sedikit... Biarlah sedikit..


_______________________


Hmm?? Biarlah sedikit??? BIARLAH SEDIKIT??? Sedikit takat mana tuh??

1 juzuk??

2 juzuk??

15 juzuk??

Sedikit takat 30 juzuklah!!

Kita kena ada semangat yang membakar!! semangat apa??

SEMANGAT PERJUANGAN!

Ya! Semangat ini yg dibutuhkan agar kita boleh >> Hadiahkan Ummi, Abi, Walid, Mak, Ayah kita MAHKOTA yang indah di Akhirat nanti! Tarik sebanyak2nya ahli keluarga, kaum kerabat masuk ke dalam SYURGA!  AGAR KITA BOLEH MASUK SYURGA!!<<

Yeah!! Semangat2!! 

DAN... Dengan semangat ini,  Islam akan bangkit! Al-Quran akan terpelihara!

INSYAALLAH. 

:)


psst.. sorry, kami di sini bukan sahaja menghafaz. kami juga ada belajar Usul 'Isyriin, bagaimana nak I'rab Al-Quran dan Tafsir Hadith 40. best sangat! seriously best! Kami beruntung.. sangat2.. Alhamdulillah. Nikmat ini akan aku guna dan manfaatkan sehabis baik! 

hee~ Wassalam.











No comments:

Post a Comment