Monday 15 April 2013

manusia bukan malaikat..

Bismillah!

Suatu hari, aku tertanya2.. Kita manusia, sahabat Rasulullah s.a.w juga manusia seperti kita kann? Erm... Mereka sama ke dengan manusia pada hari ini? Ada ke dalam kalangan sahabat Rasulullah s.a.w yang gila2 macam sebahagian sahabat2 kita zaman ini? Ada ke yang jenis memilih? cerewet? semualah<< Ada ke hah? Hurm... Mestilah ade kan? Takkan xde kot.. Eh?? ye ke ade?? #pusing dibuatnye# korang pun tertanye2 gak kan? Jom sama2 kita baca kisah di bawah.. sebab, Alhamdulillah, persoalan yang sudah lama tertanam di lubuk hati tuh akhirnya ketemu jawapannya. Di Himega'13 baru2 ni...

Kisah 1 >>> Diceritakan pada zaman Rasulullah s.a.w ada seorang sahabat yang terkenal dengan sifatnya yang ceria, suka melawak bahasa mudahnya. Bila dia bersama Rasulullah s.a.w, Rasulullah s.a.w suka sampai nampak baris2 gigi baginda s.a.w.. Nama sahabat tu Naim. Pelawak zaman Rasulullah s.a.w #oh, rupanya ada jugak ye yang jenis suka buat lawak, ceria zaman Rasulullah s.a.w nih.. Ohhh. Betullah, sahabat manusia, bukan malaikat..:)#

Kisah 2 >>> Julaibib. Siapa yang pernah dengar kisah dia?? Pernah dah?? Tak pernah?! Takpa2, jangan risau.. Sini ana ceritakan kisah Julaibib. :) Julaibib nih orangnya kerdil (dwarf), pendek. Tapi, specialnya dia dengan Rasulullah s.a.w ialah dia sangat sangat SANGAT sangat dear dengan Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w sayang sangat dengan Julaibib ni.

Satu hari, Rasulullah s.a.w bertanya Julaibib,"Nak kahwen tak? Aku boleh carikan.." lebih kurang begitulah bila di'melayu'kan.. Julaibib pun jawablah,"Nak.." 

Rasulullah s.a.w pun pergilah ke rumah seorang sahabat ni, nak pinangkan anaknya untuk Julaibib. Baginda s.a.w berkata kepada ayah wanita itu,"Aku datang nih hajat nak pinang anak perempuan kau," Si ayah gembira sungguh bila dengarnya.. Mana tak gembira.. Rasulullah s.a.w nak pinang anak perempuannya untuk dirinya.. Suka betul dia. Dia pun jawab lebih kurang camni lahh,"Boleh2, ambillah dia jadi isterimu. Aku setuju sangat!"

Rasulullah s.a.w pun berkata,"Bukan untuk aku.. Untuk kekasihku." Si Ayah bertanya,"Siapa?" Rasulullah s.a.w menjawab,"Julaibib kekasihku."

Si Ayah terkejut. Julaibib budak pendek tuh Rasulullah s.a.w nak jodohkan dengan anak dia?? Manalah Si Ayahnya berkenan.. Lalu Si ayah berkata,"Sat naa, nak bincang ngan isteri dulu.." Dia pun beralih ke belakang rumah.

Si isteri bertanya,"Kenapa bang??"
"Rasulullah s.a.w datang nak pinang anak kita untuk Julaibib!"
Terkejut si isteri.."Untuk Julaibib?! Ish, taknak lah kite. Dahlah pendek, hodoh pulak. Langsung tak sesuai dgn anak kite.." 

>>> [Nampak tak?? Rupanya pd zaman Rasulullah s.a.w ada juga yang mcm kita nih.. Nampak kann, mereka semua manusia macam kita. Dan bukanlah mereka tuh malaikat.. mereka m a n u s i a ..] <<<

Rupanya, perbualan mereka didengari anak gadisnya.. Lalu si anak pun keluar bertemu parentsnya dgn katanya,"Jika Rasulullah s.a.w yang pinangkan aku untuk Julaibib, pasti Julaibib ini special orangnya. Dan pasti dia terbaik untuk aku. Mak, ayah... Aku terima."

Dan nikahlah mereka berdua.. 

Ini saja yang nak dijadikan cerita.. Nak tunjukkan bagaimana SAMAnya makhluk yang Allah cipta bernama MANUSIA itu. Memang maklum dah, yang bezakan kita dengan mereka adalah Taqwa kepada-Nya. Tapi, nak tunjukkan kat sini, mereka sahabat2 Rasulullah itu memang betullah manusia!! Memang kita semua tahu mereka manusia, cuma kadang kita fikir mereka ini umpama malaikat, sebab tahap Taqwa nya sangat tinggi. 

Even dah tamat kisah berkenaan tajuk post ana nih.. >>manusia bukan malaikat<< Tapi, kekok pula jika xhabiskan kisah Julaibib nih.. :')

Satu hari, mereka keluar berperang *tidak dinyatakan peperangan ape*.. Julaibib nih nak kata pendeknya dia, dia sama tinggi dengan pedang yang dia pegang! [pendekkannn? kecil orangnya] Dalam peperangan, strategi Rasulullah s.a.w mantOp hebatnya! Baginda s.a.w bahagikan mereka secara kaum2. Bukan assobiyah ya! Sebab Rasulullah s.a.w tahu sesama kaum mesti kenal sesama mereka, memudahkan urusan nak kenal pasti mukmin yang syahid lepas peperangan nnti. Setiap kaum tuh, dilantik ketua2nya.. Nak dijadikan cerita, Julaibib turut serta dalam peperangan itu.. DAN SYAHID! 

Lepas tamat peperangan, Rasulullah s.a.w arah ketua setiap kaum cari mayat2 mukmin yang syahid di jalan Allah.. Tapi, dalam banyak2 mayat tuh, tiada yang jumpa Julaibib. Rasululah s.a.w kecewa. Lalu berucap,"Wahai mukminin, pergilah kau cari kekasihku Julaibib! Dia telah syahid! Pergilah cari dia.." 

[saat ini, air mataku mengalir...]

Maka, sahabat2 pun keluar ke medan perang. Mencari mayat Julaibib. Tidak jumpa juga. Rasulullah s.a.w suruh mereka usaha lagi. Akhirnya, salah seorang sahabat melaung2 nama Rasulullah s.a.w dari hujung medan perang. "Ya Rasulullah! Ya Rasulullah! Julaibib ada di sini!" Para sahabat yang turun mencari tadi meluru ke arah sahabat yang memanggil.. Julaibib telah syahid dikelilingi mayat2 musuh. julaibib telah berjaya membunuh 7 musuhnya, dan dia syahid! Dia telah tertimpa dengan mayat2 musuh yang dibunuhnya, sebab itu sahabat2 tidak menjumpainya.. 

Subhanallah.. Hebat manusia itu bila disinari Taqwa dan Iman kepadaNya.. #mendengarkan kisah ini, membuatkan aku rasa hormat pd Julaibib, k e k a s i h Rasulullah s.a.w#



No comments:

Post a Comment