Tuesday 16 April 2013

Antara yakin & coba2..


Haiwah bt Syuraih @ Abu Zur'ah dikenali dengan sifatnya yang sangat pemurah. Satu hari, dia mendapat 60 dinar. Lalu di sepanjang perjalanan pulang ke rumahnya, dia akan memberi kepada sesiapa saja yang memerlukan.. Sampailah habis kesemua wangnya disedeqahkan. Sampai ja di rumah, dia melihat di atas katilnya ada 60 dinar. Perkara ini diulang2. Dia sedeqah, habis semua.. Balik, ada pula atas katil. keluaar lagi, balik, ada pulaa.. 

Dan perbuatan dia diperhatikan oleh saudaranya. Dia pun terfikir ingin mengikut jejak langkah Abu Zur'ah itu tadi. Manalah tahu menjadi, kayalah dia. Lalu, dia ambil 60 dinar dan sedeqahkan habis semuanya. lantas segera pulang ke rumah.. Lihat atas katil nya, tiada apa2 pun. Hatta satu dinar pun xde. Tidak berpuas hati, dia lalu pergi berjumpa Abu Zur'ah mohon penjelasan. 

Katanya,"Selama ni aku tengok kau sedeqahkan 60 dinar kau, kau akan dpt balik duit tuh. Bila aku cuba buat, xda sedinar pun atas katil aku. Kenapa ya??"

Abu Zur'ah pun menjawab,"Aku melakukannya dengan penuh keyakinan, sedang kau melakukannya hanya coba2."

Kesimpulannya, kita kena yakin dengan setiap apa yang kita lakukan. Yakin dengan Allah lah! Yakin Allah akan balas kebaikan yang kita buat nih dengan ganjaran yang lebih lumayan lagi. 

Dan Brohamzah tegaskan.. [ In life, tiada istilah c o b a - c o b a ]

Wallahu A'lam.





No comments:

Post a Comment